Οι «virtual» ελπίδες και τα μικρά καζίνο χτίζουν το «όραμα» του ΟΠΑΠ
Με νέα ακόμη πιο εθιστικά παιχνίδια στο ρεπερτόριό της, τα «φρουτάκια» να εξαπλώνονται και τους πράκτορες να εισπράττουν το κόστος, η ΟΠΑΠ ΑΕ βλέπει την κερδοφορία της να αυξάνεται.
Ένα παιχνίδι άκρως εθιστικό έκανε την εμφάνισή του στα πρακτορεία του ΟΠΑΠ το τελευταίο διάστημα. Το «Πάμε Στοίχημα Virtual Sports» είναι το νέο βαρύ πυροβολικό της εταιρείας και πλέον έχει μπει στο σύνολο των πρακτορείων του δικτύου της, αυξάνοντας, σύμφωνα με πληροφορίες, τζίρο και κέρδη για τους μετόχους.
Με τη φωνή του Σωτηρακόπουλου κάθε πέντε λεπτά στις οθόνες των πρακτορείων, πραγματοποιείται ένα εικονικό ποδοσφαιρικό παιχνίδι στο οποίο οι παίκτες ποντάρουν σε διάφορους συνδυασμούς και αποδόσεις. Τα «Virtual Sports», σύμφωνα με πράκτορες του ΟΠΑΠ, έχουν αρχίσει να κερδίζουν σημαντικό κομμάτι της πίτας του τζόγου.
Μάλιστα, έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον και των αποκαλούμενων μεγαλοπαικτών. Ειδικά μετά τη δυνατότητα που έχουν οι τελευταίοι να ποντάρουν πληρώνοντας με χρεωστικές κάρτες στα POS, που έχουν τοποθετηθεί στα πρακτορεία και να πληρώνονται με μετρητά, από πράκτορες που έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν ρευστό.
Με λίγα λόγια, μέσα στα πρακτορεία του ΟΠΑΠ, μπορεί κάποιος αναλαμβάνοντας το σχετικό ρίσκο να «σπάσει» τα capital controls. Πώς; Επιλέγοντας μια πολύ μικρή απόδοση, ας πούμε για παράδειγμα 1,10, ένας παίκτης μπορεί να ποντάρει μέσω χρεωστικής κάρτας ένα μεγάλο ποσό, π.χ. 1.000 ευρώ, και εφόσον κερδίσει να πάρει 1.010 ευρώ σε μετρητά αν φυσικά ο πράκτορας διαθέτει ρευστό. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε αρκετά πρακτορεία ανά την Ελλάδα, γίνονται τέτοιες συναλλαγές σε καθημερινή βάση και μάλιστα απόλυτα νόμιμα.
Με την είσοδο των «Virtual Sports», από τον περασμένο Απρίλιο, και τα «φρουτάκια» που αρχίζουν να μπαίνουν δυναμικά και στα πρακτορεία του ΟΠΑΠ, πέραν των ΟΠΑΠ Play, το σχέδιο του εγχώριου μονοπωλίου του τζόγου για τη μετατροπή των καταστημάτων του σε μικρά καζίνο μπαίνει στην τελική ευθεία. Κληρώσεις κάθε πέντε λεπτά στο ΚΙΝΟ, από τις 9 το πρωί μέχρι τις 12 τη νύχτα. Εικονικά ποδοσφαιρικά παιχνίδια, επίσης κάθε πέντε λεπτά. «Φρουτάκια» μέχρι τις 2 μετά τα μεσάνυχτα. Ξυστό ή Σκρατς, σύμφωνα με τη νέα ονομασία, μαζί με όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια του ΟΠΑΠ έχουν μετατρέψει τα πρακτορεία σε ναούς του τζόγου.
Ο εθισμός στον τζόγο αυξάνεται, σύμφωνα με τους ειδικούς, παράλληλα με τη φτώχεια, ενώ οι μέτοχοι της εταιρείας με την αρωγή του ελληνικού κράτους, μέσω της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) που μοιράζει αφειδώς άδειες για νέα παιχνίδια, πουλάνε ελπίδα στη χρεοκοπημένη ελληνική κοινωνία.
Τζίρος 1 δισ. το πρώτο τρίμηνο του 2017
Οι εισπράξεις του ΟΠΑΠ αυξήθηκαν οριακά και ανήλθαν σε 1,06 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2017. Τα μεικτά έσοδα από τα παίγνια, δηλαδή οι ακαθάριστες εισπράξεις μείον οι αποδόσεις στους παίκτες, ανήλθαν σε 359 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016 κατά 5,3%. Την ίδια κέρδη της εταιρείας σημείωσαν μικρή κάμψη εξαιτίας κυρίως της αύξησης του συντελεστή φορολογίας των παιγνίων, ο οποίος το καλοκαίρι του 2016 διαμορφώθηκε σε 35%, από 30% που ήταν μέχρι τότε. Σύμφωνα με τον ΟΠΑΠ, χωρίς την αύξηση του συντελεστή φορολογίας, τα καθαρά έσοδα θα είχαν σημειώσει αύξηση 6,2%, τα κέρδη (EBITDA) θα είχαν εμφανίσει οριακή κάμψη 0,4% και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους θα είχαν σημειώσει κάμψη 8,7%.
Ωστόσο, η μείωση των κερδών δεν φαίνεται να πτοεί τους σχεδιασμούς της εταιρείας, αφού, όπως σημειώνουν οικονομικοί αναλυτές, είναι παροδική. Εξάλλου, τα έσοδα του «Πάμε Στοίχημα Virtual Sports» θα αρχίσουν να καταγράφονται από το δεύτερο τρίμηνο, ενώ τα «φρουτάκια» θα μπουν σε πλήρη λειτουργία εντός του καλοκαιριού, αφού στα περισσότερα πρακτορεία τώρα στήνονται, με αποτέλεσμα να μη δίνουν ακόμα τα αναμενόμενα κέρδη.
Ακριβώς αυτό το πλάνο παρουσίασε πρόσφατα και ο CEO του ΟΠΑΠ Ντέιμιεν Κόουπ, σημειώνοντας: «Σε λειτουργικό επίπεδο, προχωράμε ολοταχώς με την υλοποίηση των στρατηγικών μας προτεραιοτήτων. Ήδη έχει γίνει η εισαγωγή των Virtual παιχνιδιών σε όλο το δίκτυο των πρακτορείων μας με τα πρώτα αποτελέσματα να είναι ενθαρρυντικά, η ανάπτυξη των παιγνιομηχανημάτων (VLTs) βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, το πρόγραμμα για την αναβάθμιση του ρόλου της τεχνολογίας προχωράει με γοργούς ρυθμούς και η νέα δομή των προμηθειών των πρακτόρων είναι σε ισχύ από τον Απρίλιο. Για το υπόλοιπο του 2017, θα συνεχίσουμε να αξιοποιούμε και να χτίζουμε σε όσα έχουμε επιτύχει μέχρι σήμερα, ώστε να διασφαλίσουμε ότι προχωρά με συνέπεια ο σχεδιασμός μας για την υλοποίηση του Οράματος του ΟΠΑΠ».
Οι «ελεγκτές» του ΟΠΑΠ σε ρόλο… πράκτορα!
Και επειδή για να στηθούν τα «οράματα» του ΟΠΑΠ δεν χρειάζονται μόνο σχέδια αλλά και διαρκής έλεγχος, το μονοπώλιο παίρνει τα μέτρα του με μεθόδους που μόνο τα μονοπώλια και οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι χρησιμοποιούν.
Σύμφωνα με τον κανονισμό πρακτόρευσης, η ΟΠΑΠ ΑΕ έχει αποκτήσει το δικαίωμα, με τη σύμφωνη γνώμη των πρακτόρων που υπέγραψαν την εφαρμογή του, να διενεργεί ελέγχους στα σημεία πώλησης των παιγνίων του με τη χρήση της μεθόδου mystery shopping. Δηλαδή του «κρυφού πελάτη», που όμως είναι υπάλληλος της εταιρείας και ελέγχει τους πράκτορες.
Ο συγκεκριμένος ελεγκτής μάλιστα έχει το δικαίωμα να συντάσσει εκθέσεις προς τον ΟΠΑΠ, αλλά και να κόβει πρόστιμα προς τους πράκτορες χωρίς να τους ενημερώνει. Το «ραβασάκι» έρχεται μετά από την εταιρεία. Οι λόγοι που κόβονται τα πρόστιμα, πολλοί: μπορεί να ξεκινάνε από τη συμπεριφορά του πράκτορα και την εξυπηρέτηση των πελατών μέχρι την απουσία επενδύσεων που απαιτεί ο ΟΠΑΠ να κάνουν οι πράκτορες με δικά τους έξοδα.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε πρόσφατη (Ιούνιος 2017) επιστολή της προς την ΟΠΑΠ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία των Πρακτόρων: «Το τελευταίο χρονικό διάστημα, πράκτορες γίνονται αποδέκτες επιστολών της εταιρείας σας, με τις οποίες αφενός ενημερώνονται για φερόμενες ως διαπιστωθείσες παραβάσεις από μέρους τους και αφετέρου τους γνωστοποιείται η επιβολή συναφών ποινικών ρητρών – προστίμων. Για το θέμα αυτό, θα θέλαμε να σημειώσουμε εκ νέου τα εξής:
Στις ανωτέρω επιστολές γίνεται μνεία σε διαπίστωση των φερόμενων ως παραβιάσεων του νομοθετικού και συμβατικού πλαισίου λειτουργίας των πρακτορείων, μετά από διενέργεια σχετικών ελέγχων από μέρους της εταιρείας σας στα καταστήματα των εν λόγω πρακτόρων, με τη χρήση της τεχνικής του μυστικού πελάτη (mystery shopper).
Όπως έχουμε επανειλημμένως επισημάνει τόσο προφορικά όσο και γραπτώς προς την εταιρεία σας (βλ. τη σχετική από 22.05.2016 κοινοποιηθείσα στην ΟΠΑΠ Α.Ε. επιστολή μας προς την ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ Α.Ε.), χωρίς, ωστόσο, κάποιο αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα από την επί της ουσίας ορθότητα των πορισμάτων των σχετικών ελέγχων σε καταστήματα πρακτόρων, πιστεύουμε ότι στο πλαίσιο της καλής πίστης και των χρηστών συναλλακτικών ηθών, που πρέπει να διέπουν τις συμβατικές σχέσεις της ΟΠΑΠ Α.Ε. με τους πράκτορες των παιχνιδιών της, επιβάλλεται η τήρηση μιας τυπικής διαδικασίας κατά τη διαπίστωση των σχετικών παραβάσεων.
Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει αμέσως μετά τη διενέργεια του ελέγχου, ο διενεργήσας αυτήν υπάλληλος της εταιρείας σας να συντάσσει σχετική έκθεση με το πόρισμα του ελέγχου, η οποία θα φέρει ημερομηνία και ώρα και την οποία θα γνωστοποιεί επιτόπου στον πράκτορα. Η έκθεση αυτή θα πρέπει να υπογράφεται από τον διενεργήσαντα τον έλεγχο υπάλληλο, αντίγραφο δε αυτής να παραδίδεται επιτόπου στον πράκτορα, ο οποίος αντιστοίχως θα πρέπει να υπογράφει ότι το παρέλαβε. Μόνον έτσι ο πράκτορας θα έχει τη δυνατότητα να εκθέσει τις απόψεις του, δεδομένων και των επαπειλούμενων κυρώσεων. Εξάλλου, η τήρηση μιας διαφανούς διαδικασίας δεν αποκλείει τη χρήση της μεθόδου mystery shopping.
Με την πεποίθηση ότι η υλοποίηση των ανωτέρω προτεινόμενων διαδικασιών θα συμβάλει στην εμπέδωση της σχέσης εμπιστοσύνης και αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ των πρακτόρων και της εταιρείας σας και συνακόλουθα και στην ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων από το δίκτυό μας υπηρεσιών συνεπεία της καλής μας συνεννόησης, παρακαλούμε να αποδεχτείτε τις εύλογες προτάσεις μας και να επιμεληθείτε την εφαρμογή τους. Στο πλαίσιο αυτό, παρακαλούμε, επίσης, να ανακαλέσετε τις επιβληθείσες ποινικές ρήτρες – πρόστιμα σε πράκτορες, που έλαβαν χώρα χωρίς την τήρηση των ανωτέρω διαδικασιών και να απέχετε από την επιβολή νέων ποινών μέχρι να καταστεί δυνατή η εφαρμογή τους».
Ουσιαστικά, η Ομοσπονδία των Πρακτόρων, η οποία έσυρε τον κλάδο στην υπογραφή του κανονισμού-λαιμητόμου, αποδέχεται –δεν θα μπορούσε άλλωστε να πράξει διαφορετικά– τους ελέγχους, την ύπαρξη των «μυστικών πελατών» και τα πρόστιμα που τους ρίχνουν και ζητά απλώς να ενημερώνονται οι πράκτορες τη στιγμή που τους επιβάλλονται για να «εκθέτουν τις απόψεις» τους! Τέτοια… αντίσταση απέναντι στην εταιρεία. Για όσους πράκτορες δεν το έχουν καταλάβει, η νέα εποχή άρχισε. Δηλαδή, η εφαρμογή της κομβικής απόφασης ενάντια στην οποία κάποιοι συνάδελφοί τους συνεχίζουν να δίνουν αγώνα, αρνούμενοι να υπογράψουν τη σύμβαση του ΟΠΑΠ, που επί της ουσίας τούς θέλει «υπαλλήλους στα δικαιώματα και επιχειρηματίες στις υποχρεώσεις»…