Διευκρινίσεις και αιχμές απο τον Δ. Βίτσα για τα F16
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας έδωσε διευκρινίσεις για το θέμα των F16 και απάντησε στις αιτιάσεις του Νίκου Φίλη σχετικά με τη συμφωνία αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών
Ερωτηθείς σχετικά σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΙ για την κριτική που άσκησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Νίκος Φίλης ότι δεν υπάρχουν ανταλλακτικά για ασθενοφόρα και πυροσβεστικά και αγοράζονται ανταλλακτικά για F16 ο Δημήτρης Βίτσας τόνισε : «Έχω μια αντίθετη απόψη από το Νίκο. Έχω διαβάσει τη συνέντευξή του, είναι ένα μίγμα άγνοιας, που δεν θα έπρεπε να υπάρχει, με την έννοια ότι όλη η επιχειρηματολογία είναι αυτά που γράφαν τις πρώτες μέρες μια σειρά εφημερίδες που μετά άρχισαν να το γυρνάνε».
Παράλληλα έδωσε διευκρινίσεις για τη συμφωνία με τις ΗΠΑ σχετικά με την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 .
Όπως ανέφερε ο κ. Βίτσας «το αίτημα από την Ελλάδα έφυγε τον Φεβρουάριου του 2017». «Στείλαμε μια εκδήλωση ενδιαφέροντος που είχε δυο version. Οι Αμερικάνοι, όπως κάνουν πάντοτε, παίρνουν την πιο ακριβή, την οποία τη στέλνουν στο Κογκρέσο. Αυτή η συμφωνία που κατατέθηκε στο Κογκρέσο στις 16 Οκτωβρίου και φεύγει από το Κογκρέσο στις 2 Νοεμβρίου, έχει οροφή 2,4 δισ. δολάρια.
Εμείς έχουμε ξεκάθαρο ότι πρέπει να βάλουμε στο ίδιο τραπέζι, από τη μια τις ανάγκες για την ασφάλεια της χώρας και από την άλλη τις δυνατότητες που μας δίνει ο προϋπολογισμός.
Το έχει πει και ο πρωθυπουργός και το αρμόδιο επιτελείο, ότι αυτά που θα δαπανήσουμε για την αναβάθμιση των F-16 είναι 1,1 δισ ευρώ» επανέλαβε.
Σημείωσε ακόμη πως «υπάρχουν τρόποι και μορφές που μπορείς να κάνεις διαφόρων τύπων αναβαθμίσεις. Σημασία έχει τι θα αναβαθμιστεί σε viper. Εμείς υπολογίζουμε ένα συγκεκριμένο αριθμό, τη συντριπτική πλειοψηφία των 123 αεροσκαφών.
Ερωτηθείς πού θα γίνουν οι εργασίες αναβάθμισης απάντησε: «Η δουλειά αυτή, το μεγάλο της κομμάτι, όσον αφορά στο λογισμικό, τη διαμόρφωση των ραντάρ κλπ θα γίνει στην Αμερική.
Τη συναρμολόγηση, τις καλωδιώσεις και συμμετοχή στην κατασκευή αυτών των πραγμάτων που γίνονται στην Αμερική, θα έχουν ελληνικές εταιρείες, πρώτα και κύρια η ΕΑΒ και μια σειρά άλλες εταιρείες οι οποίες έχουν σχέση με αυτό το αντικείμενο».
Ο κ. Βίτσας διευκρίνισε ότι αφού έρθει στις 2-3 Νοέμβρη η προσφορά από τους Αμερικάνους και ελεγχθεί από εμάς και γίνει η διαπραγμάτευση, τότε η ελληνική πλευρά θα στέλει την οριστική της πρόταση. «Εμείς έχουμε στον προϋπολογισμό μας 500 εκατ ευρώ το χρόνο για συντήρηση, αναβάθμιση και στοχευμένες αγορές. Έχουμε κάνει ένα πλάνο, ώστε να μην ξεφύγουμε από τον προϋπολογισμό μας. Δεν ζητάμε σαν ΥΠΕΘΑ παραπάνω λεφτά. Και δεν θα υπάρξει μόνο η αναβάθμιση των F-16, θα βοηθηθεί και το Ναυτικό και ο Στρατός Ξηράς. Μιλάμε για ένα 1,1 δισ ευρώ σε βάθος δεκαετίας που μεσοσταθμικά βγαίνουν 110 εκατ ευρω το χρόνο» είπε.
«Θα πάνε στις ΗΠΑ 2-4 αεροπλάνα, ώστε να μοντελοποιηθούν, μαζί θα πάει από τις βασικές εταιρείες μια ομάδα, ώστε να παρακολουθεί, γιατί έχουμε και μεταφορά τεχνογνωσίας και μια ομάδα από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Όταν θα ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός εδώ στην Ελλάδα, θα έρθουν εδώ και δύο κλιμάκια από την Αμερική, ένα από την Πολεμική Αεροπορία και ένα από την εταιρεία που θα έχει αναλάβει την ευθύνη απέναντι στην αμερικάνικη κυβέρνηση και απέναντι σε εμάς, για να ελέγχουν ότι η δουλειά γίνεται σωστά και να βοηθάνε σε αυτή την κατεύθυνση. Ετσι γίνεται πάντα δεν είναι κάτι το καινούριο» πρόσθεσε.
Επισήμανε ακόμη πως «όταν ολοκληρωθεί η συμφωνία δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην τη φέρουμε στη Βουλή». Σημείωσε ωστόσο πως «η Βουλή θα πρέπει να συνεδριάζει, όσον αφορά τα εξοπλιστικά προγράμματα, με κάποιους συγκεκριμένους όρους, γιατί αν κάνουμε μια δημόσια συζήτηση για το τι σχεδιάζουμε σχετικά με την άμυνα της χώρας, όπως καταλαβαίνετε δεν είμαστε μόνοι μας στον κόσμο».